Goniec.pl Finanse Friz i Ekipa mają gigantyczny problem
ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Friz i Ekipa mają gigantyczny problem

12 października 2021
Autor tekstu: Agata Jaroszewska

UOKiK rozpoczął prześwietlanie gwiazd internetu na temat uczciwości w promowaniu przez nich kolejnych produktów. Pierwsze listy wzywające do ujawnienia zawartych umów trafiły do Friza. - Wiele treści o charakterze handlowym na profilach influencerów na Instagramie, Youtubie, Facebooku czy w innych social mediach nie jest w ogóle oznaczanych jako reklama - przekazywał 29 września prezes Tomasz Chróstny.

Wcześniejsze zapowiedzi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) o akcji dotyczącej uregulowania przepisów na temat reklamowania produktów w social mediach nie były słowami rzuconymi na wiatr .

Press.pl ustalił, że Karol "Friz" Wiśniewski otrzymał od UOKiK list, gdzie został poproszony o przedstawienie umów zawartych w 2021 roku . Pod koniec września instytucja podkreślała, że osoby i firmy, które otrzymają taki list i odmówią współpracy, mogą zostać obarczone karą nawet 50 mln euro .

UOKiK wysłał list do Friza

Nie tylko twórca bijącej popularności Ekipy otrzymał list od UOKiK . Według medialnych doniesień specjalne listy od instytucji badającej reklamy w mediach społecznościowych otrzymali najwięksi gracze na rynku.

Pozostała część artykułu pod materiałem wideo

Urząd prowadzony przez Tomasza Chróstnego wysłał podobne listy również do agencji reklamowych . Wśród wybranych firm znalazły się: GetHero , Szeri , DDOB , czy BBDO .

Są to agencje, w których zrzeszone są największe gwiazdy polskiego internetu . Co ważne, to właśnie agencje opiekujące się wizerunkiem inlfuencerów decydują, co pojawi się wśród produktów promowanych na ich kontach w mediach społecznościowych.

Będą sprawdzać co reklamują w sieci

- Liczymy na ich dobrą wolę i samoregulację. Mamy nadzieję, że nie będzie konieczne sięgnięcie po bardziej drastyczne środki, np. kary finansowe względem tych, którzy wprowadzając konsumentów w błąd naruszaliby ich zbiorowe interesy - przekazywał pod koniec września Tomasz Chróstny.

Prezes UOKiK wprost mówi o tym, że obecnie kwestia reklam jest w mediach społecznościowych bagatelizowana . - Sytuacja, gdy influencer otrzymał za swój wpis wynagrodzenie, ale sprawia wrażenie, że dzieli się prywatną opinią, jest zwyczajnie nieuczciwa - wyjaśniał Tomasz Chróstny.

Jednocześnie zwrócił uwagę, że influencerzy - w tym Friz, który otrzymał od UOKiK specjalny list - mają ogromny wpływ na swoich fanów. Ich profile śledzą setki tysięcy ludzi, przeważnie osób młodych i małoletnich, które są podatne na wpływ swoich idoli .

Czy takie zawirowania doprowadzą do wycofania popularnych lodów sygnowanych nazwą popularnej Ekipy, która jest największym projektem Karola Wiśniewskiego? Tego nie wiadomo na pewno, ale możliwe, że czekają nas w tej materii jakieś zmiany. Prawdopodobnie te, dotyczące promocji wyrobów sygnowanych przez Friza i Ekipę.

Nie tylko pieniądze

Wśród tez postawionych przez instytucję pojawia się istotna z punktu widzenia gwiazd internetu. Okazuje się, że za reklamę influencer nie musi otrzymać zapłaty pieniężne j.

- Może to być inna korzyść np. wycieczka , testowanie luksusowych produktów - dodał prezes. Jasno zaznaczono, że każdy obserwator powinien być jasno poinformowany, kiedy otrzymuje prywatną opinię, a kiedy reklamę . Obecnie takiej pewności nie ma. Należy podkreślić, że wszczęte przez UOKiK postępowanie toczy się w sprawie, a nie przeciwko konkretnym przedsiębiorcom , czy influencerom.

Artykuły polecane przez redakcję Goniec.pl:

Jeżeli chcesz się podzielić informacjami ze swojego regionu, koniecznie napisz do nas na adres redakcja@goniec. pl

Źródło: press.pl, uokik.gov.pl

Obserwuj nas w
autor
Agata Jaroszewska

Redaktorka portalu Goniec.pl. Studiowałam na Uniwersytecie Warszawskim oraz w Szkole Głównej Służby Pożarniczej. Interesuję się głównie problemami społecznymi oraz zagadnieniami związanymi z kulturą. W swojej pracy skupiam się na nagłaśnianiu ważnych i istotnych spraw w skali lokalnej, a do opisywanych spraw zawsze podchodzę bezstronnie. Moją pasją jest etnologia, szczególnie kwestie związane z kulturowym uwarunkowaniem społeczeństwa oraz dawne wierzenia. Szczególną uwagę przywiązuję do historii mówionej, gdzie nie ma jedynej i słusznej wersji wydarzeń historycznych. Przez trzy lata prowadziłam badania etnograficzne na terenie Ukrainy. Na Huculszczyźnie rozmawiałam ze świadkami historii na temat ich wspomnień o szkołach prowadzonych przez Polaków, czy prześladowaniu grekokatolików w czasie delegalizacji tego Kościoła na tamtejszych terenach.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@goniec.pl
non-fiction wiadomości finanse technologia zdrowie rozrywka sport