Od 1 września kluczowe zmiany w polskich szkołach. Uczniowie, jak i rodzice nie będą zadowoleni
Zmiany, zmiany i jeszcze raz zmiany. Na to właśnie liczyć mogą uczniowie, rodzice i nauczyciele, przygotowujący się do rozpoczęcia nowego roku szkolnego. Ministerstwo edukacji wprowadza od września cały katalog zmian, dotyczących nie tylko programów nauczania, ale też przeprowadzania egzaminów, funkcjonowania szkół i organizacji pracy pedagogów. W gąszczu nowinek nie trudno się pogubić.
Rok szkolny 2022/2023 rozpoczyna się już w najbliższy czwartek. Myśl o wybrzmieniu pierwszego dzwonka w tym roku przeraża wyjątkowo, bo nie dość, że oznacza koniec słodkiej laby, to jeszcze zwiastuje istną rewolucję w oświacie, którą pieczołowicie przygotowywał przez ostatni miesiące resort Przemysława Czarnka.
HiT wkracza do szkół
Powrót dzieci do nauki nigdy nie był łatwy, ale w obecnych czasach to prawdziwy koszmar. Chodzi tu zresztą nie tylko o najmłodszych, ale też ich opiekunów oraz nauczycieli. Mimo iż 1 września jeszcze przed nami, rodzice już musieli wykazać się dużą odpornością psychiczną, kompletując rekordowo drogą szkolną wyprawkę, a to dopiero początek zmartwień.
Wiele nerwów dorosłych i ich dzieci kosztuje także zamieszanie wokół podręcznika do Historii i Teraźniejszości, czyli przedmiotu, który od nowego roku szkolnego wprowadzony zostaje w klasie I liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły I stopnia .
Docelowo, będący chlubą ministra Czarnka HiT, ma być nauczany w liceum ogólnokształcącym w klasie I i II, w technikum w klasie I, II i III, a w branżowej szkole I stopnia w klasie I zamiast przedmiotu wiedza o społeczeństwie, nauczanego w zakresie podstawowym.
Ogromne kontrowersje i wątpliwości budzi jednak to, w jaki sposób resort edukacji chce opowiadać o najnowszej historii świata. Podręcznik do nauki przedmiotu napisał bowiem prof. Wojciech Roszkowski, który uczynił z książki wykład na temat etyki i moralności rozumianej według jego własnych zasad. To spotkało się z oporem wielu szkół, zapowiadających bojkot "dzieła" , a spór, jak zawsze, odbije się ostatecznie na samych dzieciach.
Szkolenia strzeleckie i zajęcia z bronią
Rewolucja czeka na uczniów jednak nie tylko z powodu wprowadzenia do planów lekcji, póki co egzotycznego HiT-u, ale także z powodu zmian w podstawie programowej przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa.
Więcej uwagi poświęcone zostanie takim kwestiom, jak reagowanie w sytuacji zagrożenia działaniami wojennymi, zasady pierwszej pomocy w sytuacji wystąpienia zagrożenia z użyciem broni konwencjonalnej oraz edukacja obronna , w ramach której przewidziano szkolenie strzeleckie.
W przypadku szkół podstawowych oprze się ono jedynie na teorii bezpiecznego obchodzenia się z bronią, ale na dalszych etapach edukacji uczniowie zgłębiać mają praktyczne podstawy strzelania, wykorzystując do tego m.in. broń kulową, pneumatyczną czy wirtualne strzelnice.
Trudniej o zwolnienie z WF
Wielkie zmartwienie w nowym roku szkolnym dotknie też tych, którzy z niechęcią oddawali się sportowym aktywnościom. Według dotychczasowych danych, aż 30 proc. uczniów w Polsce nie chodziło na lekcje WF, dlatego z interwencją wystąpił sam minister sportu Kamil Bortniczuk. Od czwartku, aby uzyskać długoterminowe zwolnienie z zajęć wychowania fizycznego, trzeba będzie mieć pozwolenie od lekarza specjalisty, a nie, jak do tej pory, lekarza rodzinnego.
Więcej powodów do zawieszenia zajęć
Ministerstwo Edukacji i Nauki postanowiło także zamieszać nieco w przepisach dotyczących zawieszania zajęć w szkołach. Do momentu wybuchu pandemii koronawirusa taki scenariusz był trudny do wyobrażenia, później zaś musieliśmy na jakiś czas przyzwyczaić się do obecności dzieci w domach i lekcji zdalnych.
Obecnie nadal istnieje duże ryzyko, że zajęcia w szkolnych murach mogą zostać zawieszone z powodu kolejnej fali COVID-19, choć sam minister Czarnek prezentuje w tej kwestii wyjątkowo optymistyczne nastawienie .
Mimo tego nawet jeśli jego śmiałe prognozy się sprawdzą, niewykluczone, że ławki pozostaną przez jakiś czas puste, bo zajęcia będzie można odwołać też z innych powodów, m.in. w przypadku: zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich i międzynarodowych, temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których prowadzone są zajęcia, zagrażającej zdrowiu uczniów, czy nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów .
Jeśli lekcje zostaną zawieszone na dłużej niż dwa dni, dyrektor będzie musiał zorganizować dla uczniów zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia zdalne mają być zorganizowane nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć.