Goniec.pl Wiadomości Zacznie się 1 stycznia. Koniec z nieuczciwymi praktykami sklepów
Dyrektywa Omnibus

Zacznie się 1 stycznia. Koniec z nieuczciwymi praktykami sklepów

31 grudnia 2022
Autor tekstu: Irmina Jach

W styczniu 2023 roku w życie wchodzi dyrektywa Omnibus, która ma ukrócić nieuczciwe praktyki sklepów. Zmiany będą zapobiegać sytuacjom, w których ceny są celowo zawyżane po to, by później pojawił się rabat. Klienci mają powody do zadowolenia.

- Unijna dyrektywa Omnibus ma za zadanie chronić klientów przed nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez sprzedawców - zapowiada Wirtualna Polska. Do wspomnianych sytuacji dochodziło najczęściej w Black Friday, kiedy to właściciele sklepów nierzadko decydowali się na podnoszenie cen, by później naliczyć sztuczny rabat. - Od stycznia nowe prawo będzie obowiązywało nie tylko w sklepach działających w branży e-commerce, ale zmiany dotyczą także placówek stacjonarnych czy pokazów i wycieczek - dodaje WP.

Co zmieni dyrektywa Omnibus?

Od 1 stycznia 2023 roku dyrektywa Omnibus będzie wprowadzać wymóg, na mocy którego na półkach z towarami musi być widoczna nie tylko aktualna cena, ale także ta najniższa, która obowiązywała w ciągu poprzedzających 30 dni. - Potocznie mówi się o tym jako "trzeciej cenie" na etykiecie, choć Omnibus nie określa precyzyjnie, w jakiej formie sklep ma informować o tym klienta - tłumaczy Wirtualna Polska.

Jeśli towar trafił do sklepu mniej niż 30 dni temu, sprzedawca ma obowiązek umieszczenia ceny, jaka obowiązywała od dnia wystawienia produktu na sprzedaż. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów precyzuje, że taki obowiązek nie obowiązuje, jeśli sklep obniża cenę początkową bez ogłaszania promocji lub wyprzedaży. Co ciekawe, dyrektywa Omnibus będzie obowiązywała także na Allegro, Amazonie i platformie sprzedażowej Facebooka, o ile sprzedający jest przedsiębiorcą.

- Co więcej, zmieni się zasada wyszukiwania produktów na platformach sprzedażowych. Od 1 stycznia 2023 roku sklepy internetowe muszą w klarowny sposób informować o głównych parametrach, które decydują o kolejności pojawiania się wyświetlanych wyników wyszukiwania. Ponadto będzie istniał obowiązek ukazania płatnej reklamy lub umieszczenia informacji, że dany produkt uzyskał wyższe notowania w wyszukiwarce dzięki dokonanej płatności - podkreśla Wirtualna Polska. Niezgodne z prawem będzie także umieszczanie w sieci fałszywych recenzji, które mają podbić atrakcyjność sklepu.

- Zmiany przewidziane w unijnej dyrektywie Omnibus ochronią również seniorów, którzy często zapraszani są na pokazy lub wycieczki połączone ze sprzedażą. Do 30 dni wydłużono termin na odstąpienie od umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta, lub wycieczki, ale w przypadku pokazów nadal będzie to 14 dni. Warto również zaznaczyć, że zawarta w takiej sytuacji umowa, np. pożyczka, będzie nieważna i nie będzie wywoływać skutków dla konsumenta - pisze WP. - Wprowadzenie dyrektywy unijnej ucieszy również osoby, które nabywają w sieci bilety na koncerty, wydarzenia kulturalne i sportowe. Od nowego roku przedsiębiorcy będą mieli zakaz wykupowania ich za pośrednictwem botów, a następnie odsprzedawanie ich po zawyżonych cenach, co było plagą w przypadku znanych artystów - podsumowuje portal.

Artykuły polecane przez Goniec.pl:

Źródło: Wirtualna Polska

Obserwuj nas w
autor
Irmina Jach

Head of newsroom Goniec.pl. Jestem absolwentką filologii polskiej. Przez lata pracowałam jako specjalista ds. marketingu. W wolnym czasie czytam książki. Najchętniej sięgam po literaturę faktu. Interesuję się także tematyką kryminalną i polskim himalaizmem.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@goniec.pl
non-fiction wiadomości finanse technologia zdrowie rozrywka sport