Zacznie się 1 stycznia. Koniec z nieuczciwymi praktykami sklepów
W styczniu 2023 roku w życie wchodzi dyrektywa Omnibus, która ma ukrócić nieuczciwe praktyki sklepów. Zmiany będą zapobiegać sytuacjom, w których ceny są celowo zawyżane po to, by później pojawił się rabat. Klienci mają powody do zadowolenia.
- Unijna dyrektywa Omnibus ma za zadanie chronić klientów przed nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez sprzedawców - zapowiada Wirtualna Polska. Do wspomnianych sytuacji dochodziło najczęściej w Black Friday, kiedy to właściciele sklepów nierzadko decydowali się na podnoszenie cen, by później naliczyć sztuczny rabat. - Od stycznia nowe prawo będzie obowiązywało nie tylko w sklepach działających w branży e-commerce, ale zmiany dotyczą także placówek stacjonarnych czy pokazów i wycieczek - dodaje WP.
Co zmieni dyrektywa Omnibus?
Od 1 stycznia 2023 roku dyrektywa Omnibus będzie wprowadzać wymóg, na mocy którego na półkach z towarami musi być widoczna nie tylko aktualna cena, ale także ta najniższa, która obowiązywała w ciągu poprzedzających 30 dni. - Potocznie mówi się o tym jako "trzeciej cenie" na etykiecie, choć Omnibus nie określa precyzyjnie, w jakiej formie sklep ma informować o tym klienta - tłumaczy Wirtualna Polska.
Jeśli towar trafił do sklepu mniej niż 30 dni temu, sprzedawca ma obowiązek umieszczenia ceny, jaka obowiązywała od dnia wystawienia produktu na sprzedaż. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów precyzuje, że taki obowiązek nie obowiązuje, jeśli sklep obniża cenę początkową bez ogłaszania promocji lub wyprzedaży. Co ciekawe, dyrektywa Omnibus będzie obowiązywała także na Allegro, Amazonie i platformie sprzedażowej Facebooka, o ile sprzedający jest przedsiębiorcą.
- Co więcej, zmieni się zasada wyszukiwania produktów na platformach sprzedażowych. Od 1 stycznia 2023 roku sklepy internetowe muszą w klarowny sposób informować o głównych parametrach, które decydują o kolejności pojawiania się wyświetlanych wyników wyszukiwania. Ponadto będzie istniał obowiązek ukazania płatnej reklamy lub umieszczenia informacji, że dany produkt uzyskał wyższe notowania w wyszukiwarce dzięki dokonanej płatności - podkreśla Wirtualna Polska. Niezgodne z prawem będzie także umieszczanie w sieci fałszywych recenzji, które mają podbić atrakcyjność sklepu.
- Zmiany przewidziane w unijnej dyrektywie Omnibus ochronią również seniorów, którzy często zapraszani są na pokazy lub wycieczki połączone ze sprzedażą. Do 30 dni wydłużono termin na odstąpienie od umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta, lub wycieczki, ale w przypadku pokazów nadal będzie to 14 dni. Warto również zaznaczyć, że zawarta w takiej sytuacji umowa, np. pożyczka, będzie nieważna i nie będzie wywoływać skutków dla konsumenta - pisze WP. - Wprowadzenie dyrektywy unijnej ucieszy również osoby, które nabywają w sieci bilety na koncerty, wydarzenia kulturalne i sportowe. Od nowego roku przedsiębiorcy będą mieli zakaz wykupowania ich za pośrednictwem botów, a następnie odsprzedawanie ich po zawyżonych cenach, co było plagą w przypadku znanych artystów - podsumowuje portal.
Artykuły polecane przez Goniec.pl:
-
Biedroń kategoryczny wobec Tuska. "Nie widzę żadnej dyskusji"
-
Ukraińcy powitają Nowy Rok w ciemnościach? Zełenski ostrzega przed atakami
-
Przykre, jak pasażerowie potraktowali psa przewodnika. Niewidomy aż się popłakał
Źródło: Wirtualna Polska