Oscary 2024: WYNIKI. Lista zwycięzców
To była widowiskowa noc dla wszystkich fanów kina. Ale nie tylko. Oscary po raz 96. zostały rozdane w Dolby Theatre w Hollywood. Ponad czterogodzinne telewizyjne show na całym świecie obejrzały miliony widzów. Kto wygrał najważniejszą filmową nagrodę?
Oscary 2024 - prowadzący
W nocy z 10 na 11 marca w Dolby Theatre w Hollywood po raz czwarty jako prowadzącym był Jimmy Kimmel - scenarzysta, aktor, komik i amerykański prezenter. W tym roku o tytuł najlepszego filmu powalczą: “Anatomia upadku”, ”Oppenheimer", “Biedne istoty” czy “Przesilenie zimowe”.
Warto wspomnieć o tym, że pierwsze gwiazdy na czerwonym dywanie pojawiły się już o godzinie 22:00 czasu polskiego: Rita Moreno, Teo Yoo, Jamie Lee Curtis, Leah Lewis, Lynette Howell czy Kit Hoovel.
Specjaliści obstawiają jednego zwycięzcę!
Najwięcej nominacji, bo aż 13. otrzymał film Christopfhera Nolana “Oppenheimer”. Co ciekawe 11. szans na statuetkę ma produkcja “Biedne istoty” z Emmą Stone w roli głównej. Jednak specjaliści od kina to właśnie Nolanowi wróżą największą ilość Oscarów. Jest to produkcja historyczna, biograficzna, czyli dokładnie taka, jaką uwielbia Akademia Filmowa.
W trakcie 96. gali rozdania Oscarów, mamy również polski wątek. Mianowicie aż pięć nominacji, otrzymała brytyjsko-polsko-amerykańska koprodukcja “Strefa interesów” w reżyserii Jonathana Glazera.
Oscary 2024: WYNIKI
Najważniejszym tematem jednak są tegoroczne wyniki 96. gali Oscarów. Kto wygrał Oscary 2024? Oto pełna lista zwycięzców!
Najlepszy film
- “Amerykańska fikcja”
- "Anatomia upadku"
- "Barbie"
- "Przesilenie zimowe"
- “Czas krwawego księżyca”
- "Maestro"
- "Oppenheimer"
- "Poprzednie życie"
- "Biedne istoty"
- "Strefa interesów"
Najlepsza reżyseria
- "Czas krwawego księżyca" - Martin Scorsese
- "Anatomia upadku" - Justine Triet
- "Biedne istoty" - Yorgos Lanthimos
- "Oppenheimer" - Christopher Nolan
- "Strefa interesów” - Jonathan Glazer
Najlepsza aktorka pierwszoplanowa
- "Nyad" - Annette Bening
- “Czas krwawego księżyca” - Lily Gladstone
- "Anatomia upadku" - Sandra Hüller
- "Maestro" - Carey Mulligan
- "Biedne istoty" - Emma Stone
Najlepszy aktor pierwszoplanowy
- "Maestro" - Bradley Cooper
- "Rustin" - Colman Domingo
- "Przesilenie zimowe" - Paul Giamatti
- "Oppenheimer" - Cillian Murphy
- "Amerykańska fikcja" - Jeffrey Wright
Najlepsza aktorka drugoplanowa
- "Oppenheimer" - Emily Blunt
- "Kolor purpury" - Danielle Brooks
- "Barbie" - America Ferrera
- "Nyad" - Jodie Foster
- "Przesilenie zimowe" - Da'Vine Joy Randolph
Najlepszy aktor drugoplanowy
- "Amerykańska fikcja" - Sterling K. Brown
- "Czas krwawego księżyca" - Robert De Niro
- "Oppenheimer" - Robert Downey Jr.
- "Barbie" - Ryan Gosling
- "Biedne istoty" - Mark Ruffalo
Najlepszy scenariusz adaptowany
- "Amerykańska fikcja" - Cord Jefferson
- "Barbie" - Greta Gerwig, Noah Baumbach
- “Oppenheimer” - Christopher Nolan
- "Biedne istoty" - Tony McNamara
- "Strefa interesów" - Jonathan Glazer
Najlepszy scenariusz oryginalny
- "Anatomia upadku" - Justine Triet, Arthur Harari
- "Przesilenie zimowe" - David Hemingson
- "Maestro" - Bradley Cooper, Josh Singer
- "Obsesja" - Samy Bruch, Alex Mechanik
- "Poprzednie życie" - Celine Song
Najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy
- "Ja, kapitan" - Włochy
- "Perfect Days" - Japonia
- "Śnieżne bractwo" - Hiszpania
- "Pokój nauczycielski" - Niemcy
- "Strefa interesów" - Wielka Brytania
Najlepszy aktorski film krótkometrażowy
- "The After"- Misan Harriman i Nicky Bentham
- "Invincible" - Vincent René-Lortie i Samuel Caron
- "Knight of Fortune" - Lasse Lyskjær Noer i Christian Norlyk
- "Red, White and Blue" - Nazrin Choudhury i Sara McFarlane
- "The Wonderful Story of Henry Sugar" - Wes Anderson i Steven Rales
Najlepszy krótkometrażowy film animowany
- “Letter to a Pig”
- “Ninety-Five Senses”
- “Our Uniform”
- “Pachyderme”
- “War Is Over! Inspired by the Music of John & Yoko”
Najlepszy pełnometrażowy film animowany
- “Chłopiec i czapla”
- “Nimona”
- “Pies i robot”
- "Spider-Man: Poprzez multiwersum"
Najlepszy film dokumentalny
- “Bobi Wine: Prezydent z getta”
- "Wieczna pamięć"
- “Cztery córki”
- “To Kill a Tiger”
- “20 dni w Mariupolu”
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny
- “The ABCs of Book Banning”
- “The Barber of Little Rock”
- “Island in Between”
- “The Last Repair Shop”
- “Nai Nai & Wai Po”
Najlepsza muzyka do filmu
- "American Fiction" - Laura Karpman
- "Indiana Jones i artefakt przeznaczenia" - John Williams
- "Czas krwawego księżyca" - Robbie Robertson
- "Oppenheimer" - Ludwig Göransson
- "Biedne istoty" Jerskin Fendrix
Najlepsza piosenka
- "The Fire Inside" z filmu “Flamin' Hot: Smak sukcesu”
- "I’m Just Ken" z filmu “Barbie”
- "It Never Went Away" z filmu "Jon Batiste: Amerykańska symfonia"
- "Wahzhazhe (A Song For My People)" z filmu "Czas krwawego księżyca"
- “What Was I Made For?” z filmu “Barbie”
Najlepszy dźwięk
- "Twórca"
- “Maestro”
- "Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One"
- “Oppenheimer”
- “Strefa interesów”
Najlepsze zdjęcia
- "El Conde" - Edward Lachman
- "Czas krwawego księzyca" - Rodrigo Prieto
- "Maestro" - Matthew Libatique
- "Oppenheimer" - Hoyte van Hoytema
- "Biedne istoty" - Robbie Ryan
Najlepszy montaż
- "Anatomia upadku" - Laurent Sénéchal
- "Przesilenie zimowe" - Kevin Tent
- "Czas krwawego księżyca" - Thelma Schoonmaker
- "Oppenheimer" - Jennifer Lame
- "Biedne istoty" - Yorgos Mavropsaridis
Najlepsza scenografia
- “Barbie”
- “Czas krwawego księżyca”
- “Napoleon”
- “Oppenheimer”
- “Biedne istoty”
Najlepsza charakteryzacja
- “Gołda”
- “Maestro”
- “Oppenheimer”
- “Biedne istoty”
- “Śnieżne bractwo”
Najlepsze kostiumy
- “Barbie”
- “Czas krwawego księżyca”
- “Napoleon”
- “Oppenheimer”
- “Biedne istoty”
Najlepsze efekty specjalne
- “Twórca”
- “Godzilla Minus One”
- “Strażnicy Galaktyki vol. 3”
- “Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One”
- “Napoleon”