Sondaż Gońca: 46 proc. Polaków popiera zniesienie prac domowych dla uczniów
Zapowiadane przez rząd rewolucyjne rozwiązanie, polegające na zniesieniu oceniania prac domowych w szkołach podstawowych, budzi ogromne emocje społeczne. Widać to także w naszym sondażu przeprowadzonym przez SW Research: Polacy są w tej sprawie podzieleni.
Rząd ogłosił zmiany
Sprawa zadań domowych dla uczniów to jeden z najgorętszych tematów ostatnich dni. W przestrzeni publicznej pojawiają się jednak liczne nieścisłości na temat tego, co właściwie zaproponował nowy rząd.
Porządkując: prac domowych nie będą mieli uczniowie klas 1-3 szkół podstawowych. Z kolei w klasach 4-8 zadania będą nieobowiązkowe, a nawet jeśli nauczyciele je wprowadzą, te nie będą poddawane ocenie.
Cel jest jasny: obniżyć poziom presji spadającej na dzieci oraz pozwolić im spędzać wolny czas w inny sposób niż nad narzuconymi przez szkołę zadaniami.
Polacy raczej za, choć podzieleni w ocenie
W naszym sondażu zapytaliśmy Polaków, czy popierają decyzję o zniesieniu od kwietnia prac domowych w klasach 1-3. 46,1 proc. ankietowanych uznaje to za dobrą decyzję, przeciwnego zdania jest 36,5 proc. osób.
Z kolei zdania w tej sprawie nie ma 17,5 proc. badanych.
Sondaż SW Research na zlecenie portalu goniec.pl zrealizowano metodą wywiadów w formie on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel w dniach 23-24 stycznia br. Reprezentatywna grupa Polek i Polaków liczyła 803 osób.
Politycy komentują
Wyniki sondażu w "Raporcie Gońca” komentowali politycy: Anna Maria Żukowska z Lewicy oraz Witold Tumanowicz z Konfederacji.
- To jest dobry kierunek zmian, żeby zmniejszyć obciążenie w czasie wolnym dla dzieci. To nie tak, że nie będą nic robiły w domu, np. nie będą powtarzały materiału. Kluczowe, że nie będzie zadań na ocenę - tłumaczyła Anna Maria Żukowska
- Tego typu podejście, żeby w edukacji coś nakazywać, zakazywać, szczególnie co do formy, jak ma być kształtowana młodzież, jest złe. To powinna być zawsze decyzja dyrektorów i rodziców. Prace domowe potrafią być różne, czasem głupie, ale czasem mądre, pozwalające utrwalić wiedzę. Jeżeli ktoś zadaje prace domową w postaci przepisywania podręcznika, to jest to głupie. Ale samodzielne wykonanie zadanie np. z matematyki może być wartością - komentował Witold Tumanowicz.